risig björk-ta ner eller beskära?

Hej Vi bor på Marstrandsön med ett ganska utsatt västligt läge. Vi har en björk i trädgården sen drygt 30 år men som de senaste 4-5 åren sett rätt risig ut.
Fråga: Kan man beskära den hårt och i såfall hur för att få ett bra utseende på den?
Eller måste vi ta ner den? Tacksam för svar
Med vänlig hälsning, Lilian Fingal tel 0709371720

Kommentarer

  • Ser ut att vara ett fint träd, västvindspåverkat naturligtvis men förmodligen väl värt att lägga lite möda på att behålla. Det finns annars många exempel på misshandlade träd på Marstrandsön! Det kustnära läget med salta vindar gör det extra viktigt att skära rätt! Gallra den, men var jättenoga med att ALDRIG lämna s.k. "rockhängare". Björk är jättekänslig för att skäras så att man lämnar pinnar som sticker ut utanför de s.k. savsugarna, dvs de knoppar, skott eller (helst) kvistar som skall suga näring till hela den bestående grenen, inte minst till sårytan!
    Att döma av bilderna så har inga sådana missdåd hittills skett, med ett litet undantag: Översta bilden visar en liten rockhängare på högra stammen, strax över klykan där stammarna delar sig. Tag snarast bort, ända in till stammen!
    Gör sedan gallringen så snart som möjligt, i god tid innan björken savar!
    Jag skall samtala med trädgårdsmästarna om att lägga in lite mer detaljtips kring beskärning.
                        Lycka till!"
    Pedagogen svarar
  • Hej igen!
    Har samtalat med vår trädgårdsmästare Anna-Carin Ek som skriver: "rekommenderar beskärning under JAS (juli augusti september) hellre än nu. Häxkvastarna kan ju skäras bort om man stör sig mycket på dom och naturligtvis gamla rockhängare men i övrigt tycker jag inte man ska gallra i björk. Det kanske räcker att ta bort döda grenar? Om man tycker att björken är alltför stor är det bättre att ta ner den men viktigt att i så fall tänka igenom detta noga - björkar dricker ju mycket vatten som är bra om man har en sank tomt men inte om man har problem med torka. Hur blir det med ljuset - kanske man vill ha skuggan trädet ger, det tar många år för ett nytt träd att bli stort." Slut citat.
    Som sagt, salta vindar lär "hjälpa" er med vad som behöver gallras. Gallra ur det som blir skadat, och var noga med att göra snitten rätt! Använd vassa verktyg!.
    Pedagogen svarar
  • Hej och tack så mycket för svaren, även om lite olika! Vi kommer hur som helst att ge den en chans till så får vi se sen hälsar Lilian på Marstrandsön
  • Björken är ansad, för 14-dagar sen, nu savar den vid en gren som togs bort, den var i vägen, kommer det att sluta att sava, eller är den kört
  • Hej! Om det var en större gren som togs bort kan björken dräneras på mycket sav och i värsta fall försvagas kraftigt. Det är också svårt för såret att läka ordentligt. Vitaliteten sjunker även på lång sikt med mer mottaglighet för sjukdomar.  Det är därför det är viktigt att inte skära blödande trädarter som björk under vårvinter och vår. Ni får avvakta och se hur den utvecklar sig.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej har också en liknande björk som jag vill rädda, den är stor men risig, men faller inte de döda grenarna ner av sig själv? Det ligger alltid smågrenar och kvistar nedanför. Jag är orolig för min granne påstår att björken kan "ramla". Men en björk faller inte har jag läst någonstans. Kan min björk "hämta" sig själv? Jag tror den blev torr sommaren 2018 då det var lång torka, det är efter det som den blev risig.... eller ve och fasa kan min granne gjort något då de vill ha bort den, de flyttade in 2018....
    Jag tycker inte själv den ser "död" ut...... den är stor och vacker och bra för tomten då det är extremt blött i marken, vi bor nära öresund med mycket vind från havet. Snälla hjälp mig med råd om hur jag kan behålla vår vackra b
    platsen är vid öresund söder om bron till Danmark.
    Iris Sundqquist
  • Hej!
    Det är naturligt att mindre grenar och kvistar bryts av sig själv och ramlar ner. På bilden ser björken helt normal ut för årstiden och det var många träd som fick torkskador 2018 utan att de ramlat. Träd kan falla om markförhållandena ändrar sig, tex om det blir väldigt mycket blötare i marken, men det är svårt att förutsäga och ibland faller träd utan synbar orsak. Vill du ha ett expertutlåtande så låt en arborist titta på den på plats .
    Sammanfattningsvis - björken ser helt normal ut, om den börjar luta eller att fler och fler större grenar dör och ramlar skulle det kunna bli aktuellt att ta ner den. Eftersom björkar suger mycket vatten kan det bli mer vattensjukt på både din och grannens tomt utan björken.

    Hoppas att detta var till hjälp!

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare