Rhododenron

Hej
Vi har tänkt att plantera Rhododenron Catawbiense Grandiflorum som häck. Vi är ute efter denna stora, höga och mäktiga "buske".
Nu har vi fått hem plantor där det på lappen står, Rhododendron Hybride Catawbiense Grandiflorum och även 110-140 cm. Säljaren hävdar dock att den ändå kommer bli stor och hög men jag är tveksam, jag har svårt att tänka mig att när det står 110-140, att den kommer att bli så stor som vi tänker oss.
Kan ordet Hybride betyda att man har tagit fram en lägre variant än den vanliga?
Om någon kan hjälpa mig att förstå detta är jag tacksam.

mvh
Joacim

Kommentarer

  • Det ska vara samma sort som du beställt, man får inte använda samma sortnamn på en ny selektion eller hybrid. Höjdangivelser kan man inte lita på för långlivade växter.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent