Rhododendron

Hej! Jag planerar in ett besök i trädgården under våren 2022 men undrar lite när rhododendron är som finast, och när den slår ut som mest? / tack på förhand, Med vänlig hälsning, Johan

Kommentarer

  • Hallå Johan
    Vi kommer ha rhododendron som blommar från februari/mars till juli, men jag skulle tänka mig att den mest omfattande blomningen är i den andra halvan av maj samt den första halvan av juni. Är det någon speciell art som är särskilt viktig så får du återkomma så skall jag ge tips på när den brukar blomma hos oss
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent

  • HejVi har några rhododendronbuskar hemma och jag undrar över hur man ska hantera alla blomsterställningar från förra året.Jag kan inte tänka mig att ni plockar bort dem i Botaniska eller???- Ska jag låta dem sitta kvar?- Vad ska jag absolut inte göra?
    - Kan jag plocka bort dem och isåfall på hösten eller våren?Tacksam för ett tydligt svar.Hälsningar Christer
  • Hallå
    Man kan med fördel försiktigt plocka bort överblommande fröställningar så kommer det gynna nästa års knoppsättning då plantan istället för att bruka resurser på frötillverkling kan lägga dessa resurser på knoppsättning. Man bör dock vara försiktig så man inte skadar de nya sköra skotten som är på väg att utvecklas i samband med att blomningen är klar. På Botaniska gör vi detta för vissa plantor medan de större buskagen får sköta sig själva vilket ibland medför att en riklig blomning endast förekommer varannat år.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent