Rhododendron Punticum

Jag har en väninna som bor i Skottland. Där har de som en del i sin clipset act plan att bekämpa rhododendron Ponticum. De har den också på lista över invasiva arter. Hon blev helt förskräckt när jag nu anlagt en ny rhododendronrabatt. Vad är skillnaden, här hör vi ju inget sådant?
mvh
Birgitta
Birgitta Dahte

Kommentarer

  • Även om jag inte vet vad "clipset act plan" betyder, så kan jag skriva under på att just Rhododendron ponticum är invasiv i stora delar av Västeuropa, och börjar även bete sig invasivt här i sydvästra Sverige. Så just den arten av Rhododendron bör man undvika. Men det finns ju så oändligt många fler att välja på.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent