Rhodedendron

Hej,
Jag har en liten rhododendron tillfälligt planterad på ett ställe den inte trivs och ska flytta den Till en skuggigare plats. Jag vill ha den vid min husknut där jag tror den kommer trivas.
Min fråga är. Vi har dränering och kabel till robotgräsklippare i närheten, rotsystemet på en rhodedendron, breder dom ut sig mycket och kan förstöra kablar Eller något annat i närheten av en husgrund?
Ska jag flytta den på hösten?
 Mvh Sofie

Kommentarer

  • Hej
    Rhododendron har ett väldigt samlat rotsystem och påverkar sällan dräneringar eller ledningar så det är en av de mer säkra växtslagen att ha nära byggnader. Det man skall vara medveten om är att inte plantera den alltför nära huset då husets effektiva dränering gör markförhållandena väldigt torra intill huset vilket är förhållanden som inte passar rhododendron, så plantera den en bit ut från huset. Möblering av växter görs allra bäst under tidig vår eller sen höst.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent