Reproduktion av växter

Vad betyder det när en växt "förekommer tillfälligt i Sverige men reproducerar sig inte". Betyder det att växten inte skapar frön, eller att den skapar frön men de är "sterila" och kan inte gro?

Kommentarer

  • Hej Hampus,
    det betyder att de växter som hittats i Sverige inte etablerat sig och bedöms som att de inte kan reproducera sig här, eller att reproduktion ännu inte är observerad. Det kan både vara så att de inte kan bilda frö (att frö inte hinner bildas pga andra klimatiska förhållanden här, inga pollinatörer, ingen annan individ från samma art i närheten osv.) eller att fröerna är sterila.

    Vänligen,

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent