Ramslök

Hej!
Undrar om det på Botaniska just nu finns Ramslök att åse nånstans? Det är ju en omtalad grönsak som sägs växa lite överallt, till och med vilt. För att säkerställa hur den ska se ut så vore det toppen att först besöka er och sätta ögonen på den.
För övrigt är Botaniska ett fantastiskt ställe att ströva i och samtidigt låta ögonen njuta av allt vackert. Tack från 2 livsnjutare!!

Kommentarer

  • Hej Marita,

    Kul att ni njuter av Botaniska!

    Ramslök odlar vi i Örtagården, dvs uppe på åsen. Den växer dessutom vild i nedre delen av vitsippsdalen. Det man ska se upp med är förstås att bladen har en viss likhet med liljekonvaljens, annars går den knappast att förväxla med något annat.

    Ett sätt att själv se var olika arter odlas i Botaniska är att gå in på botaniska.gardenexplorer.org. Där kan man söka efter namn mm, och få fram de olika platser där vi odlar arten.

    Bästa vårhälsningar
    Mats Havström
    Vetenskaplig intendent
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tilläggas kan väl att ramslök som växer i det vilda ofta växer i skyddsvärd mark, naturreservat eller liknande ( som till exempel Vitsippsdalen i Änggårdsbergens naturreservat), och även om den synes vara i massförekomst här och var när den trivs, så skall den på sådana ställen absolut inte plockas!
    Pedagogen svarar
  • Får man plocka ramslök där ni odlar den?
  • Absolut inte, och inte i naturreservatet, vitsippsdalen. Se svar ovan