Rädda träd vid dränering

Hej, jag har en stor blodlönn i min trädgård som jag verkligen tycker om. Den växer med stammen ca 140 cm från huset. Nu är det så att jag tyvärr måste dränera runt huset. De firmor som jag kontaktat säger att de kommer behöva gräva minst 70 av 140 cm. Nu undrar jag om det finns några åtgärder eller något förfarande som ökar chansen att trädet klarar detta?

Kommentarer

  • Hej

    Tufft läge då man får hoppas att lönnen har sin största mängd rötter ut i trädgården och inte utmed fasaden - kanske kan du försiktigt med spade kolla hur det ser ut. Viktigt att vid påfyllnad efter arbetet att ny fin jord läggs där eventuella rötter klipps av och att du vattnar generöst de kommande växtsäsongerna så att den kan återhämta de förlorade rötterna. Försök även att kapa de rötter som skall bort med sekatör eller med vass såg så att man inte får en massa avslitna rötter vilket kan bli inkörsporten för röta.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Ok, finns det något man kan kleta på kapningarna för att minska träder sår?
  • Du skall inte kleta på något. Tips är att kapa rötterna lite längre in än vad den själva grävrännan skall vara så kan du täcka de avklippta rötterna med fuktig jord vilket bidrar till att rötterna själva kan reglera denna skada
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent