Porslinsblomma ålder

Hej. Undrar om man kan åldersbestämma en Porslinsblomma, vet att den är från 1970  då min farmor gick bort, hade varit roligt att veta egentligen hur gammal den är,, den blommar några gånger om året fortfarande

Kommentarer

  • Trevligt med blommor som är arvegods! Jag har själv en porslinsblomma, ca 50 år gammal, som jag ärvt av min mor, och jag vet att hon innan dess har fått "den" av sin svärmor, som stickling någon gång på femtiotalet. Problemet med åldersdatering är att porslinsblommor inte bara är lätta att föryngra som sticklingar utan att de också lätt sätter sidoskott, varefter de gamla delarna av plantan successivt dör. Det är därför inte så lätt att definiera hur gammal plantan är. Min klon som jag har är alltså minst sjuttio år, kanske hundra, men hur gammal den enskilda krukans planta är, är svårt att svara på. Vi får nöja oss med det vi vet, njuta av den återkommande blomningen och tänka på donatorerna, våra farmödrar!
    Pedagogen svarar
  • Mina äldsta porslinsblommor var ftån 70-talet - arv efter en gammal faster. Idag har jag till min stora sorg fått slänga dem; de har under sommarens lopp börjat se allt mer ledsna ut. Jag med. De var fyra till antalet o inramade helt mina fönster i vardagsrum o sovrum. Man brukar säga om människor som dött att de lämnar ett stort tomrum efter sig, det gäller också dessa mina porslinsblommor som måste ha drabbats av någon sjukdom. Nu skickar jag ut en vädjan: Har du en stor, frisk porslinsblomma som du kan tänka dig att säla, eller känner du någon som inte har plats för den just ärvda - ja då skulle jag bli jättelycklig!
  • Hej Birgit,

    Vad tråkigt att dina porslinsblommor har dött! Om du har Facebook skulle jag föreslå att du gör en efterfrågan i något forum där. Det finns tex grupper som heter Trädgårdskompisar, Trädgårdsvänner, Växter bytes, säljes etc
  • Har en porslinsblomma efter farmor. Den är ca 60 år och blommar mindre o mindre men växer desto mer. Hur får man den att blomma mer?
  • Hej!
    En anledning kan vara för att den fått lite för mycket näring med för högt kväveinnehåll. Har du gödslat och planterat om nyligen så vänta och se om den kommer igång med blomningen. Låt även torka upp mellan vattningarna.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej! Jag har en porslinsblomma. som min mamma fick av pappa när de varit gifta i 10 år . Detta var 1948 . Själv är jag född 1946 . Jag har tagit ett skott av den men det luktar så oerhört så den har jag ställt undan i vår flygelbyggnad . Originalet däremot har just nu en blomknopp och den luktar väldigt lite. Man kan undra - vem är äldst - jag eller porslinsblomman ? Mamma predikade alltid att man inte fick vända på den och att inte tålde omplantering. Så jag har bara lagt på ny jord . Är det sant , det hon
    ​Agneta NolteBrunius
  • Hej!
    Fantastiskt att ha kvar en krukväxt så länge! Det går utmärkt både att plantera om och vända på porslinsblommor. Om just detta exemplaret varit orört under så lång tid är det säkrast att fortsätta på samma sätt som du gjort hittills. Kanske är ni jämnåriga - du och porslinsblomman!
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Jag har en porslinsblomma som min mamma fick av sin svärmor något år efter andra världskrigets slut, troligen 1947. När mamma dog och vi barn tog hand om det som blivit kvar i lägenheten ville ingen ha porslinsblomman. Jag stoppade ner den i en sopsäck för att slänga den, men något hindrade mig, kanske vördnad inför dess ålder, så den fick följa med hem till Stockholm. Det är nu två år sen. Till att börja med, efter att jag planterat om den, var den rätt ynklig - men så kom det en hel mängd nya skott och idag är den lika imponerande som jag minns den från min barndom, med ett undantag - den blommar inte lika rikligt som den gjorde på 1960-talet.
    MG
  • Hej!
    Fint att den gamla porslinsblomman togs tillvara! Alltför mycket kväve i näringen kan göra att blomningen försvagas. Att det kommit mycket nya skott typer på att den fått rikligt med kväve, vilket säkert var bra i det skedet. Gödsla inte så mycket framöver och se om det hjälper.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare