Pollenallergi

Hej!
Vi håller på att anlägga en ny trädgård och har fått växtförslag av en trädgårdsdesigner. Förslagen innehåller bla fyra olika prydnadsgräs. Vår son är pollenallergiker, främst gräs,hassel och björk. Jag har försökt googla mig fram till om det finns risk att han kan reagera på prydnadsgräsen men hittar inget. Därför vänder jag mig nu till er. Vet ni om man som pollenallergiker kan reagera på japansk starr,glansmiskantus,tuvrör och bergsbambu?
Med vänlig hälsning
Jessica Radeberg Sparud

Kommentarer

  • Hej!
    Det är inte denna typ av prydnadsgräs som brukar vara problem för pollenallergiker. Fråga även gärna Åslög Dahl på Göteborgs Universitet, som har stor kunskap om pollen.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack för svar!
    För er vetskap så fick jag svar från Åslög Dahl att man som pollenallergiker kan reagera på Tuvrör och Glansmiskantus
  • Tack för återkoppling, då vet vi mer!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare