Plommonträdet klövs. Kan det räddas?

Mina vänners fantastiskt bärande och gamla plommonträd klövs i mitten pga röta och storm.. Kan man hjälpa det att överleva på något sätt, kanske?
Om det inte kan räddas, vilken typ av fruktträd rekommenderar ni att plantera i stället?
Med vänlig hälsning
Marie Lindecrantz

Kommentarer

  • Plommonträd blir sällan särskilt gamla. Om det också är röra i det rekommenderar vi att plantera något annat. Vilket annat fruktträd som kan passa i stället beror helt på jordmån, läge (skuggigt/soligt), utsatthet, klimatzon och framför allt vilken smak ni har. Rådgör gärna med en lokal trädgårdsfirma, och för härdiga och bra sorter se gärna på e-planta-sortimentet:
    https://eplanta.com/show_sortiment.php?grupp=4
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent