Plommonträd (Viktoriaplommon)

Vi har ett plommonträd som är drygt 20 år gammalt som mer eller mindre skrumpnar. När trädet sätter blad och blommar ser det normalt ut. Sedan kommer någon sort vitt mjällaktivt på bladen och många blad blir bruna och skrumpnar. Trädet sätter frukt men karten ramlar mest ner och de som är kvar är angripna. Vi undrar vad är trädet drabbat av och kan man göra någonting åt det. Lägger med lite bilder.

Kommentarer

  • Hej!
    Det ser ut som att ditt plommonträd har blivit infekterat av svampen Molinia. För att begränsa spridningen bör alla löv och all fallfrukt tas bort från marken. Lägg inte avfallet i din egen kompost då sporerna kan sprida sig. Lämna istället in det till en kommunal miljöstation.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent