Plocka vild malört runt Göteborg?

Hej!

Jag tänkte ge mig på att göra egen bäsk, och det roligaste är ju att plocka sin egen malört då. Går det att hitta någonstans runt stan? Bor i innerstan men kan absolut ta spårvagnen ut till havet om det krävs. Det hade varit perfekt om någon visste någorlunda specifika ställen, men all information om var de växer uppskattas!

Kommentarer

  • Bäste Fredrik!
    Det finns delar av landet där malört växer som ogräs, ofta i kraftiga bestånd i beteshagar, där man utan att generas kan plocka mängder till bäsken eller linneskåpet (- effektivt malmedel!)
    Men i Göteborgsområdet är det inte så. De bestånd som finns skall vi vara lite rädda om! Dessutom finns på några platser den sällsynta strandmalörten vilken för all del går att krydda brännvin med, men den är FRIDLYST! På några ställen finns den i stora bestånd, men den har mycket specifika krav och är därför synnerligen skyddsvärd. Plocka ej!
    Vanlig malört kan du plocka med dig från tex Skåne eller Öland utan att skada förekomsten.
    Jag föreslår att du odlar en egen malörtsplanta i kruka. Finns i de flesta välsorterade handelsträdgårdar.
    Pedagogen svarar