Plantering av lövfällande träd från frön -"ur fas v.g. tid på året"

Hej jag undrar vad som händer om frön från lövfällande träd planteras tex så de knoppas o får löv först under höst vinter, dvs motfas till sina artfränder? Utomhus kan jag tänka mig att de följer den vanliga cykeln, eller? Om jag tar tex persikokärnor från sydamerikanska frukter (säg södra Argentina/Chile el nya Zeeland med omvända årstider) i planterar i mer el mindre konstant värme o ljussituation över året - följer då de nya träden lövcykeln från södra halvklotet? Helt enkelt vad avgör: dna-programmering i kärnor, värme, ljus, ...annat?
Hälsningar Ulf

Kommentarer

  • Hej Ulf,
    Kul fråga. De flesta växter från tempererade klimat har mekanismer som gör att de gror i "rätt" fas, t ex groninghämmande ämnen som sakta bryts ned när fröet, efter att först ha sugit vatten, utsätts för låga temperaturer under några månader. Då kommer groning att ske på våren. De flesta växter från tropiska och subtropiska klimat med regnperiod behöver sällan sådana mekanismer eftersom den fuktiga perioden också är gynnsam för etablering. Växter från områden med Medelhavsklimat gror ofta på hösten för att hinna etablera sig under den svala fuktiga vintern innan sommarens torka sätter in torrperioden. Sammantaget gör detta att fröna hittar rätt i tiden om de utsätts för det klimat de är anpassade för.

    Svaret på din fråga är att alltså att persikokärnan inte "minns" sin rytm från södra halvklotet utan agerar utifrån sitt DNA-program, anpassat för ett varmtempererat monsunklimat, på det den upplever från och med att frövilan bryts när den börjar suga vatten. Det innebär att både dagslängd och temperatur är parametrar som kommer att styra dess lövsprockning, lövfällning, blomning, fruktsättning etc.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Aha tack för så snabbt o bra svar!
    Då stämmer det som står (oförklarat) på många växtforum att fröer/nötkärnor ska/bör "stratifieras" i t.ex. kylen innan plantering och att placering i fukt/vatten påskyndar groendet.

    Kom att tänka på att det ofta hävdas i internetforum att frön som flyter inte kan gro och endast sjunkande kan gro. Verkar vara en stark förenkling, t.ex. för valnötter, men kanske stämmer överlag för många mindre frön, fikon tex?
  • Hej Ulf och ursäkta för sen återkoppling!
    Ja det är en förenkling, men det handlar om att på olika sätt se om fröet är "matat" det vill säga om det finns ett fröämne där inne. För vissa fröer är det svårt att avgöra, hos exempelvis små fröer som hos orkidéer. Då är det bättre att göra grobarhetstest. Stenfrukter kan vara lite luriga då det är lätt att tro att hela frukten är fröet men fröet ligger innanför det hårda skalet "stenen" som i exv. mandel.

    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent