plantering av hallon där man bränt kvistar under flera säsonger

Har bränt kvistar på min naturtomt på samma ställe under flera säsonger. Nu skulle jag vilja plantera hallon där. Kanske smultron på ställen där det finns en klippa under.
Hur gör man , om det nu ens går att göra så?

Kommentarer

  • Hej!
    Mindre mängder aska är i sig inte dåligt för växter men jorden kan bli alltför basisk om det är större mängder. Har det kommit växtlighet och inte är svartbränt kan det vara ok att odla på platsen. Just hallon vill egentligen ha lite surare jord men är samtidigt en robust växt så det kan gå bra ändå. Det måste finnas ett tillräckligt djupt jordlager för att odla, du kanske behöver tillföra jord. Smultron kan klara sig i mycket små jordmängder.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare