Plantera pinjeträd utomhus

Hej! Jag har ett par pinjeträd, Pinus pinea som jag dragit upp från frö, som nu är ca 0,5 m höga. Jag skulle vilja prova att plantera det ena utomhus. Är det över huvud taget möjligt? Skall i så fall planteras vid kusten mellan Falkenberg o Halmstad. Ganska blåsigt. Om ni tror att det är lönt att försöka - vad skall jag göra för att ge trädet så bra förutsättningar som möjligt? Skulle vara tacksam för svar! Med vänlig hälsning Susann Noring

Kommentarer

  • Hej Susann,
    Pinjer tål mycket blåst och även en del kyla, men inte att stå i frusen mark med saltsprej. Så problemet i vårt klimat är att hitta en plats som är så väldränerad att marken inte fryser under kalla blöta vintrar. Vissa vintrar är för tuffa om rotsystemet inte har kommit ner på frostfritt djup. Har man tur kan man lyckas etablera trädet under gynnsamma vintrar, eller så får man skydda det mot tjäle och uttorkning de första åren. Men ändå finns ingen garanti...

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej! Tack så mycket. :-)  Får se om jag vill chansa. Kan du rekommendera någon hemsida eller litteratur där det finns information om hur man bäst gör för att skydda känsliga växter vid plantering i Sverige rent praktiskt? Tex. hur man dränerar bäst, skall man försöka bygga ett litet hus till trädet eller täcka in det med väv, o dylika frågor. Med vänlig hälsning Susann Noring
  • Den är dåligt härdig, speciellt som lite då den kräver en lång varm sommar för att utveckla en godtagbar härdighet. Vill man testa är det det varmaste stället som gäller där våren startar tidigt och hösten infinner sig sent.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Läs gärna Peter Korns bok om odling på växternas villkor när det gäller dränering.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent