Plantera en ginkgo som riskerar vara ett honträd?

Hej! Jag vill plantera en ca 5 meter hög jättefin  gingko biloba på min lilla radhusplätt men det är ca 50% risk att det är ett honträd och vi är rädda för lukten av de ruttnande nötterna. Blir det nötter som ruttnar oavsett om de pollineras eller ej? Hur kan man hantera nötterna/lukten på bästa sätt? Hur lång är luktproblemperioden?

Vänliga hälsningar

Sara

Kommentarer

  • Hej
    Det är fruktköttet som, när det mognar, sprider den mycket oangenäma lukten. Vill man vara säker på att man inte får en honklon skall man kontakta plantskolan och där beställa någon namnsort där man med säkerhet vet att det är en hanklon.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tack för svar!
    Men jag undrade alltså även om nötterna mognar utan att de pollineras?
  • Nej, det krävs pollinering för att fröna ska mogna. Men då arten är vindpollinerad så sker det med stor sannolikhet om han-träd finns i området.

    Lite kuriosa: Ginkgo-frön (inte nötter, då det rör sig om en gömfröig växt) äts i samband med det kinesiska nyåret, men då tar man förstås bort det stinkande höljet.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent