Pioner, angripna knoppar?

Hej! Har hand om en halvoffentlig trädgård med två fina pionbuskar. De ser friska och fina ut förutom att knopparna fått en genomskinlig klistrig hinna över sig.
Är det en form av angrepp och funkar i så fall såpvatten (har eko linoljesåpa med citron, för att vara superspecifik...)?
Tack och allt gott! Mvh Annica Nilebrant
Annica Sofia Nilebrant

Kommentarer

  • Hej!
    Det är lite svårt att veta exakt vad du menar men det är så pioner ser ut i knoppstadiet - att det är som små droppar på ytan, som är lite kletig. Myror brukar vara där och äta men gör ingen skada.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare