Pincering fikonträd

Hej, jag har ett stort fikonträd som gärna blir ännu större i min lilla trädgård. Har hört att man kan pincera fikonträd för att stimulera fruktbildning men som då även stoppar tillväxten. Om det stämmer, när på året ska man pincera och hur mycket av årsskottet ska knipsas av? Alternativt hur många blad ska sparas ovanför ett av årets fikon? Undrar Susann

Kommentarer

  • Är osäker - jag skulle rekommendera att du kontaktar Fritidsodlingens Riksorganisation https://for.se/tradgardsradgivning/ då de har en mycket god kunskap och erfarenhet i detta.

    Om det inte lyckas där så återkom så skall jag se hur vi kan ta reda på detta

    Varma hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent