Pil, kvistar

Hej, jag har satt pilkvistar i vas. De börjar nu slå ut.
Bildas det ngt giftigt/farligt i kvistarna?
Jag har för mig jag har läst något om kvistar som sätts i vatten, men det kan vara att jag minns fel eller blandar samman med björk.

Jag har tänkt att torka och ge till mina chinchillor, de älskar pil och pilbladen.

Tacksam för svar!

Vänligen
Lotta Stenfelt

Kommentarer

  • Hej
    Bladen på de flesta viden skall inte innebära några risker MEN veden råder det delade meningar kring beroende på vilken art av vide, vilket djur som äter det, samt i vilka mängder. Jag har sökt efter information och inte hittat något om hur chinchillor svarar på att äta videkvistar så om du är osäker skall du nog kolla med någon djurspecialist som kanske vet mer om chinchillor än vad jag gör.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent