Pestskråp

Hej har ett stort fält m pestskråp i trädgården.. hur blir jag av med dem utan att de blir fler.. o vilken årstid bör man gå på dem? tacksam för hjälp snarast.. maggan

Kommentarer

  • Hej!
    Pestskåp används ibland som prydnadsväxt så ta först ställning till om du vill bli av med hela beståndet eller bara förhindra att den blir mer utbredd. Den är svårbekämpad som ogräs. Om du vill bli av med alltihop finns några olika metoder att välja på. En effektiv metod som tyvärr inte ser så prydligt ut är att täcka hela angripna partiet med god marginal med tjock svart plast eller presenning (skall inte släppa igenom solljus) och låta ligga under två växtsäsonger. Du kan även utmatta och försvaga äxten om du ständigt klipper av allt grönt - helst varje vecka under växtsäsongen. Bra att veta att varje kvarlämnad rotbit av pestskråp blir en ny planta om du försöker gräva bort den. Kemisk bekämpning är inget vi rekommenderar av miljöskäl.
    Om du vill ha kvar pestskråpsbeståndet men inte vill att de inte ska ta över ett allt större område så gräv bort alla nya plantor längs kanterna 2-3 ggr/växtsäsong, en mer permanent lösning kan vara ett gräva ner en barriär i form av en metallkant i jorden.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej o tack för pestskråpssvar om jag fattar dig rätt så är det bara rotdelarna som blir nya plantor o inte det gröna eller blomman , altså kan jag bara klippa av o kratta ihop..eller hur 😀 tack maggan b
  • Hej!
    Rotdelar och mogna frön kan bli nya plantor, inte blad och blommor, om dom tas bort innan fröbildning. Dessa kan lugnt läggas i komposten. Det är spridningen via rotsystemet som gör pestskråp besvärlig om man vill ha bort den.
    Hälsningar!
    Anna-Carin
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej!
    Kan grisar hjälpa till att få bort pestskråp genom att böka runt och vända uppochner på det utsatta området?
    Hälsningar
    Sofie
  • Hej!
    Det kan absolut fungera, viktigt att grisarna är ordentligt in-stängslade så de inte smiter ut och bökar runt bland önskade växter.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare