Persikoträd

Jag har ett persikoträd i vårat växthus 30m2 och 4,5m till nock.Har haft detta och ett nektarinträd i ca 10 år.
Nektariner blir det mångder av vissa år medans persikorna börjar bildas normalt men när de är ca 3-4cm stannar de i växten och mognar inget mer. Sen på höstan ser de lika dana ut och stenhårda innan de till slut ramlar av.
Bägge träden har exakt likadana förutsättningar och är lika stora och grova.
Klippta på samma sätt i december.
Har pratat med butiken jag köpte dom hos och dom hade ingen förklaring utan hänvisade till er.
Så vet ni vad som hänt?

Med vänliga hälsningar

Joacim Elmqvist
Trollhättan

Kommentarer

  • Hej
    Detta kan bero på många olika saker. Ett kan vara en tveksam pollinering - vilket är möjligt att förbättra genom att själv spela insekt då man kan pollinera blommorna själv med hjälp av en liten pensel eller piprensare. En annan anledning kan vara näringsbrist då det är väldigt påfrestande att producera frukter - vilket går att motverka genom gödsling och då kan en generös nedmyllning av kogödsel göra susen.

    En sista orsak skulle kunna vara sorten som du har, då det är stor skillnad mellan olika sorter hur tidigt de ger frukt så de kan blomma rikligt som unga men är inte redo att producera frukter eller alltför många av dem ännu.

    Som sagt är det svårt att utifrån detta forum och den information som du givit att klarlägga orsaken. Återkom ifall du vill diskutera detta vidare

    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Pollinering sköter jag själv med pensel varje dag.
    Har provat med mer eller mindre näring men inte sett någon skillnad på resultat. Har även provat både mer eller mindre vatten, men samma sak.
    Växthuset har min temp på 12°.
  • Ok - då vet jag inte vad det kan bero på, då det inte skall vara så här svårt med persikor utifrån din beskrivning.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent