Persikoträd i kruka

Jag har fått ett persikoträd i kruka, ska vara ett ”dvärggränsen”. Har inget namn tyvärr. Hur kan jag övervintra det? Jag har ett växthus men det är tyvärr utan värme. Jag har en källare som är mörk och frostfri. Hur göra?
med vänlig hälsning,
Birgitta Dahte

Kommentarer

  • Hej
    Du kan övervintra den i ditt växthus men då gäller det att isolera krukan då rotsystemet är betydligt känsligare för kyla än ovanjordiska delar. Denna isolering kan vara mattor eller annat isolerande material. Alternativt är att låta den mogna av d.v.s. tappa alla blad och sedan placera den i en mörk källare frostfritt för att sedan ta ut den till våren
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!
    Om sorten klarar zonen du bor i kan den övervintra i växthuset i krukan. Vira in krukan i säckväv, frigolit eller bubbelplast och vattna lite någon gång i månaden. Om den inte tål zonen får den ställas så svalt och ljust som möjligt, källaren låter som att den är för mörk.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, Trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare