persika

Jag har en fråga ang. persikoträd. Fick av en kompis ett antal små persikokvistar som enligt vad jag förstår är stubbskott. Kan man sätta ner kvistar i marken och hoppas på att de får rötter och blir träd eller är det hur löjligt som helst att tro??. Kan man hoppas på att det blir rötter om man sätter dem i vatten under en period?? Är det bara ympning som gäller och då på ett lämpligt persikoträd eller vilket fruktträd som helst.???Lämplig jord för persikoträd är??????

Kommentarer

  • Hej Nadia,

    Det är svårt att veta om det blir ett persikoträd av dina stubbskott.

    Om det är ett skott från grundstammen så är det ju den du får om du skulle lyckas rota den. Många av de sorter som odlas i vårt klimat ympas på en grundstam, vanligen krikon ("St Julien-plommon") eller olika persikogrundstammar.

    Om det är skott från ett rotäkta träd, bör du ha fått med sidorötter som hänger samman med rotskottet för att det ska ta sig.

    Bättre kanske att köpa ett ungt träd av en härdig sort, eller t o m att dra fröplantor från kärnor av en bra sort, de behåller ofta föräldrakaraktärerna förvånansvärt väl.

    Ympning eller okulering fungerar också förstås om man följer konstens alla regler, se t ex: http://andrestromqvist.se/wordpress/wp-content/uploads/2013/11/TS01_Handboken_Ock-o-ymp.pdf

    Persikoträd vill ha lätt, varm, väldränerad jord och en skyddad växtplats. Växthusodling är förstås ett alternativ till friland.

    Vänligen
    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent