Perenna blommor i rabatter

Jag har rabatter som jag proppat fulla med tulpanlökar, Darwin-sort, så att de helst ska återkomma efter varje  år. Men så vill jag att det ska vara en levande rabatt, så när tulpanerna vissnar ner vill jag att andra perenna blommor ska komma upp. Vilka sorter kan växa bland tulpanlökarna utan att de konkurrera med varandra eller vad man ska säga. Jag har kikat åt Fältvädd, Stäppsalvia ”Salute Light Pink”, Silvernattljus, Klockvippa ”Pink Revolution”. Att nämna så ligger rabatterna i ganska utsatt läge med mycket sol och vind. Därför har jag satt tulpaner på ca 40 cm och inte de högre sorterna som ligger uppåt 60cm. Vi hade vallmo, prästkrage och ganska högväxande blommor i dessa rabatter tidigare men det blev inget bra. Allt bara hängde neråt. Så lågväxande perenna blommor gärna med lång blommningstid från det när tulpanerna vissnat ner inpå sensommaren/hösten. Tacksam för svar och tar gärna emot förslag!

Kommentarer

  • Hej!
    Fjäderaster (Kalimeris incisa) är väldigt lättskött och pålitlig. Koreansk plymspirea (Aruncus aethusifolius), aklejor (Aquilegia) och kantnepeta (Nepeta x faassenii) är andra förslag. Bra om halvvissen tulpanblast kan döljas av perennerna eftersom det är viktigt att den får vissna ner helt innan den tas bort. Några av dina favoriter kanske kan trivas i ett parti av slänten men inte alldeles inpå tulpanerna, risk att de har lite för sirligt växtsätt för att blandas med lök.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare