Påskliljor

Hej.  Förra året såg vi i skogen stora vita påskliljor. Vi grävde upp fyra lökar och tog med hem och planterade. När de i år växte upp och började blomma blev de till vår förvåning vanliga gula påskliljor. Vad beror det på ? Har inte de DNA som alla andra?  Hoppas på svar inom kort. Med vänliga hälsningar Bengt & Alicja

Kommentarer

  • Hej Bengt och Alicja, Ursäkta sent svar. Jo, påskliljor har DNA. Men blomfärg kan hos många växter styras av många faktorer, bland annat markförhållanden. Vi kan inte svara på vad det beror på i det här enskilda fallet. Det skulle även kunna vara så att det fanns flera sorter av påsklilja på platsen och att ni fått med lökar av en gulblommig sort som inte blommade förrän de kom i näringsrik jord.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent