Päronträd

Hej!
Jag planterade ett päronträd av sorten Esperens herre hösten 2021 i september.
Jag planterade det upphöjt över marken då vi har lerjord på tomten och det kan vara något blött i området där det planterats. Använde barkmull att blanda lerjorden med samt lite matjord. Jag beskar det första gången i februari i år. Problemet är att det ser ut som någon sjukdom på bladen. Bubbliga och bruna kanter som skrumpnar och krullar sig för att sedan falla av. Lyckades bromsa förloppet med såpvatten blandat med t-sprit. Något mer jag kan göra? Vill inte att det ska dö. Står ett Göteborgs diamant 4 m bort som mår utmärkt kan tilläggas, dock med ljusare plats vintertid.

Kommentarer

  • Beträffande sjukdomar och skadeangrepp rekommenderar vi att kontakta Fritidsodlingens Riksorganisation https://for.se/tradgardsradgivning/ då de har en mycket god kunskap och erfarenhet i detta.
    Varma hälsningar
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent