Päron sort?

Vilken Päronsort är detta och fanns den i Sverige på 1600-talet?

Kommentarer

  • Hej!
    Det går inte att sortbestämma detta päron genom bifogade foton. Det bästa är att ta med fem stycken välutvecklade päron till sortbestämning, där experter kan smaka, titta på kärnornas utseende, köttets färg, lukt mm. Göteborgs botaniska trädgård har tyvärr ingen sådan service i år.
    Päron odlades troligen i Sverige på 1600-talet men det kommer att inte att gå att säga om just din sort är så gammal.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare