Pärlrönn, Afghanistan eller Pakistan från er trädgård

Hej! För ca 13 år sedan köpte jag en liten pärlrönn  i er butik, tror ni dragit upp den själva. Jag hade den i en rabatt med rosor och buxbom  i ca 2 år, den trivdes bra där. Den blev sen för stor och jag satte den i gräsmattan vid ett staket. Den har inte trivts där. Jag Undrar om jag vågar flytta på den? Det är blåsigt, och sol mitt på dan. Sen kommer nog skugga av staket och grannhus. runt den växer mossig gräsmatta samt  lite kirskål.jag tror det kan finnas lerigt fylls en bit ner i marken.

Undrar också Vilken jord ska den ha?
Jag skickar bild. En av stammarna har nog dött , tror en kall vinter.  Jag har inte tagit bort den än.

Kommentarer

  • Hej
    Klart att det går att flytta den, och det är främst under vinterhalvåret (när det är möjligt att gräva i marken) som är bäst lämpat då plantan är i vila och hemligheten är att få med så mycket av rotsystemet som möjligt samt att göra den nya platsen mycket gynnsamt och vara noga med bevattningen under de första växtsäsongerna då man riskerar att gräva bort en del rötter vid flytten. Många pärlrönnar härstammar från fuktiga och svala bergsmiljöer vilket de även i odling kräver för en framgångsrik utveckling. De växer också i lövskogar vilket gör att de gynnas av ett årligt tillskott av lövförna som jordförbättrar marken.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent