Parksliderötter i påse med tänkbara?

Hej! Jag öppnade en säck med täckbark som legat oöppnad sen i våras, upptäckte då en mängd 5 till 15 cm långa vita rötter i bland barkflisen, verkade mycket livskraftiga och undrar nu vad det kan vara, parkslide, åkervinda, eller någon annan oönskad växt, dom hade också en doft av svamp.

Kommentarer

  • Nej, det är inte rötter utan FÖTTER! :-)
    Svampfötter, oklart vilken art. Det går inte att avgöra från bilderna.
    Vid riktigt hög koldioxidhalt utvecklar vissa svampar inga riktiga hattar, utan istället extra långa fötter, med enbart en liten knopp överst istället för hatt.

    I Japan utnyttjas detta fenomen vid viss svampodling, (tex vid odling av tofsskivlingar där foten anses som en speciell läckerhet). Jag vill inte rekommendera en provsmakning, men vill annars lugna dig med att det inte är någon fara för de växter denna täckbark skall användas till. Svampen ifråga är säkerligen ingen parasitsvamp utan en fredlig nedbrytare.
    Pedagogen svarar