Parkslide

Vi har precis fått tillträde till vårt hus efter köp och en bekant påpekade i går att vi har stora mängder parkslide på tomten. Stora "dungar" längs ett långt staket och skott i gräsmattan flera meter därifrån, de närmaste ca 3 m från huset. Parkslide var nytt för mig men har nu läst mig till att rötterna kan gå under jord och förstöra husgrunder. Detta gör oss självklart väldigt oroliga. Finns det någon expert man kan anlita (mot betalning förstås) som kan komma och inspektera och ge åtgärdsförslag? Eller ännu bättre, som kan hjälpa till att få bort eländet. Just nu känns det som att vi inte är så intresserade av huset längre.

Kommentarer

  • Hej Jan,

    Jag tycker nog inte att du ska känna att huset är mindre intressant på grund av detta. Men visst är det ett stort jobb om man bestämt sig för att bli av med parkslide. Det kräver planering, tålamod och engagemang. Är man inte beredd att löpa linan ut är det nästan bättre att inte påbörja något arbete alls (se bifogad artikel i Movium Direkt nr 8 2019, sid 11).

    Däremot har jag inget bra tips på entreprenörer som åtar sig sådana jobb. Vanliga trädgårdsmästarfirmor bör vara bäst, då de förstår hur växter fungerar och reagerar på olika behandling. Men kostsamt lär det bli att anlita någon, då man måste följa utvecklingen på plats under lång tid.

    Här är en länk till Naturvårdsverkets information om parkslide:
    https://www.naturvardsverket.se/upload/sa-mar-miljon/vaxter-och-djur/frammande-arter/ias-faktablad/Fakta-dammvaxterA4-Parkslide.pdf

    Som du ser avråder man från att gräva bort den, då det är lätt hänt att växten sprids och skickar jordstammar in i nya områden.
    OM man väljer att gräva, måste man säkerställa att allt material som grävs upp eldas eller lämnas in till de särskilda anläggningar för invasiva arter, där de också förbränns, som finns i många kommuner.

    Hälsningar

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för det snabba svaret. Behöver vi vara oroliga för att rötterna skall komma fram till huset och tränga igenom betonggrund och rör?
  • I princip alla rötter, särskilt trädrötter, har förmågan att tränga in i springor om de hittar syrerikt vatten där. Men normalt sett har man ju dränering och tätskikt runt ett hus, så om är ert hus byggt enligt norm så skulle jag inte vara orolig.
    Just parkslide har en ovanligt bra förmåga att försöka fly när den blir angripen, så i samband med åtgärder kan man ju vara lite extra på sin vakt.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent