Parkslide

Har en tomt på 1200 kvm.  I kanten mot skogen har jag parkslide. Haft detta i 40år. Skall man låta det va eller försöka få bort det. Aldrig spridit sig in mot huset.

Kommentarer

  • Hej Marie,

    Detta är egentligen en omöjlig fråga att svara på utan att vara på plats och titta.

    Generellt tycker jag inte man ska påbörja utrotning utan att man är beredd att föra kampen tills man vunnit den, med allt vad det kan innebära. Och har man som du ett bestånd som stått i 40 år (utan att expandera?) så ska man nog tänka sig för noga. Parkslide gillar inte djup skugga, så jag skulle se till att den inte tar sig längre in på er tomt, t ex genom att sätta en robotgräsklippare på en yta mellan beståndet och huset. Även utmattning genom upprepad nedkapning kan då vara ett alternativ, men som sagt: då måste man vara redo att verkligen göra nedkapnningen till en vana, och dessutom se till att ta bort de långa utlöpare som det ofta medför.

    Kunskapsläget kring hur man bäst blir av med parkslide förändras ständigt och nya metoder utvecklas testas hela tiden. För en omfattande översikt, se t ex:
    https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/mobilebasic

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent