Parkslide

Vid parkslidebekämpning har det betydelse om man ”rycker” eller klipper av parksliden som kommer upp? Om det ena är mer verksamt än det andra vad beror det på!

Kommentarer

  • Enligt de experter vi är i kontakt med i Storbritannien går det inte att ta bort parkslide på annat sätt än genom kemisk bekämpning på rätt sätt med glyfosat. På Botaniska har vi visserligen mer eller mindre lyckats bli av med ett bestånd genom endast ihärdig klippning av alla ovanjordiskt skott under många år, men då måste man vara mycket försiktig så att inga delar ligger kvar och att allt material som klipps bort destrueras genom bränning. Det innebär att man måste klippa av skotten med vass sekatör och genast ta om hand om dem. Dock får man räkna med att de underjordiska delarna ändå kan leva kvar i decennier och skjuta nya skott i framtiden.

    Att rycka skotten låter riskabelt med tanke på att det lättare kan bli småbitar av skott eller jordstammar som ligger kvar på platsen och kan slå rot. Erfarenheten visar att man alltid bör undvika att gräva eller på annat sätt störa marken där parkslide växer eftersom växten då reagerar genom att skicka utlöpare och bli svårare att bekämpa.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej
    Vi har en kraftig spridning av parkslide kring Tranchellska parken i Nya Varvet.
    Vi skulle behöva någon kunnig person/trädgårdsmästare som kunde visa hur vi bäst ska kunna bekämpa den invasiva växten.
    Har ni någon att rekommendera?
    Med vänlig hälsning, Mac Åberg
    Nya Varvets Samfällighet
    Mac@medon.se
  • Hej Mac,
    Ursäkta sent svar.

    Som ni förstår är det inte vår roll som offentlig förvaltning att peka på entreprenörer. Men kontakta en seriös trädgårdfirma så kommer de att hjälpa er på bästa sätt!
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej
    Jg förstår att ni inte kan/får hänvisa till någon speciell trädgårdsmästare.
    Det verkar vara ett växande problem och av stort allmänt intresse. Jag har några mer övergripande frågor och vore tacksam om i kunde svara på dessa:
    Hur är läget med invasiva arter såsom Parkslide i Sverige under de senaste åren? Finns faktorer som bromsar utbredningen? Vad händer om man låter invasiva arter breda ut sig utan att man bekämpar dom?
    Finns någon nationell plan för bekämpning?
    Hur ser den ut och vad har uppnåtts hittills?
    Hur stora statliga bidrag satsas årligen för bekämpning?
    Hur skulle ni råda personer vars trädgårdar drabbas? Vad finns det för metoder?
    Han ni hjälpa mig att komma i kontakt med person på den myndighet som arbetar med bekämpning?

    mvh

  • Hej Mac,

    Vi arbetar egentligen inte med dessa frågor, men här kan du hitta den bästa och mest uppdaterade information vi känner till för Sverige:

    https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/invasiva-frammande-arter/bekampning-av-invasiva-frammande-vaxter-pa-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent