Parkslide eller ej?

Hej!
Undrar om dess två bilder visar parkslide? Hur allvarlig är det att båda bestånden står i direkt närhet av friggebodar? Båda gränsar vid ena sidan mot berget och vid andra sidan mot gräsmatta. Hur hanterar vi den?

Kommentarer

  • Hej Manuela,

    Jo, det ser helt klart ut som parkslide.

    Det viktigaste, när man beslutar sig för att ta bort den, är att:
    - inte göra en engångsinsats och sedan lämna den för då sprider den sig bara mer
    - använda flera metoder parallellt, såsom avlägsna ovanjordiska delar på sommaren, gräva bort nya tillväxtpunkter och jordstammar på hösten, täcka och klippa skott utanför täckningen samt bekämpa ovanjordiska skott kemiskt med glyfosat, t ex RoundUp.
    - bränna eller slänga alla växtdelar som tas bort!
    - inte ge upp
    - följa länsstyrelsens råd, se: https://www.lansstyrelsen.se/download/18.5776ebef1633fba4a977da/1570518195743/parkslide.pdf

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för svar och Tipps, Mats. Är glyfosat detmest effektiva, eller kan jag använda trädgårdsättika? Det finns ju andra nackdelar med glyfosat tänker jag. Har också läst att det inte biter riktig ändå? //Manuela
  • Självklart ska man vara mycket försiktig med glyfosat, men medlet bryts ner relativt snabbt. Miljöproblemen uppstår då man sprider det på mark utan urskiljning upprepade gånger. Då kan exempelvis ettåriga ogräs bli resistenta, och medlet kan också spridas till vattendrag. Bäst effekt och minsta miljöpåverkan uppnås om man injicerar direkt i skotten.
    Jag har inte sett några studier som visar om trädgårdsättika fungerar för att bekämpa parkslide.
    Vänligen
    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent