Parkslide

Hej! Jag har upptäckt en knopp av parkslide i mitt sommarstugeområde, invid en plats där folk slänger trädgårdsavfall. Tänkte gå till attack och undrar om det finns något "gift" som är acceptabelt och möjligt att köpa i butik?

Kommentarer

  • Hej Margareta,

    Här är mitt svar på en liknande fråga som jag gav för en tid sedan. Det håller fortfarande:

    Det viktigaste, när man beslutar sig för att ta bort parkslide, är att:
    - inte göra en engångsinsats och sedan lämna den för då sprider den sig bara mer
    - använda flera metoder parallellt, såsom avlägsna ovanjordiska delar på sommaren, gräva bort nya tillväxtpunkter och jordstammar på hösten, täcka och klippa skott utanför täckningen samt bekämpa ovanjordiska skott kemiskt med glyfosat, t ex RoundUp.
    - bränna eller slänga alla växtdelar som tas bort!
    - inte ge upp
    - följa länsstyrelsens råd, se: https://www.lansstyrelsen.se/download/18.5776ebef1633fba4a977da/1570518195743/parkslide.pdf

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent