Parkslide

Vi har parkslide på tomten och har nu bestämt oss för att gräva bort den. Man läser skräck-texter om att när man börjar gräva i den så börjar den växa fortare...

Min fråga: är detta sant att den får mer liv av att man "angriper" den? Eller menar man att risken är stor att man "spiller" rotbitar som kan få fäste?..

Vår plan är att gräva i oktober/november då vi tänker att den går ner i "vila" inför vintern... Vad ytterligare kan vi göra? Växten har funnits här i säkert 50 år och beståndet är inte jättestort, kanske finns på 4x4 kvm...

Kommentarer

  • Hej Birgitta,

    Så här ligger det till: klonala växter har olika strategier för att skaffa och konkurrera om vatten, näringsämnen och ljus. Man brukar grovt dela in dem i falang- och guerilla-strategier (efter namnen på olika krigsföringstekniker:-). Typiska guerilla-växter har långa revande jordstammar eller stoloner, som t ex revlummer och gåsört, medan typiska falang-växter har korta jordstammar och bildar täta ruggar, t ex sparris, bergsbambu och många av våra vanligaste praktperenner.

    Men, väldigt många växter växlar mellan dessa strategier lite beroende på omständigheterna. Gott om resurser och lite störning gör dem till falang-strateger medan om det blir ont om resurser eller de blir angripna på något sätt så byter de strategi till guerilla. Det är precis detta som händer när man försöker gräva bort dem. De försöker fly till en säker plats och skickar iväg så långa jordstammar de bara kan, in i en häck eller vad de nu kan hitta.

    Så det är detta, förutom risken att sprida bitar av jordstammar, man är orolig för när man försöker gräva bort den här typen av växter, dvs även t ex kers, asp, många bambu-arter. Men om man är man noggrann och följer upp åtgärden minutiöst så går det naturligtvis. De får inte mer energi, de byter bara strategi.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej igen, tack för snabbt svar! Ytterligare fråga. Är man ”säkrare” om man gräver under oktober/november. Dvs ”attackera” när den ”slumrar/sover”? Bör man kombinera med Glyfosfat?
    Mvh
    Birgitta
  • Jo, så är det. Hösten är en lämplig tid för båda dessa åtgärder. Se t ex:

    https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/mobilebasic

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent