Palettblad som utvecklat foderblad/blomma som ingen annan verkar ha sett tidigare.

Jag har ett palettblad som utvecklat något som liknar foderblad kring en lite knopp. Jag ställde frågan i flera stora grupper på Facebook men ingen hade sett något liknande förut. Jag undrar hur det kan komma sig att den utvecklats så här. Den växer på en stickling av en stickling som jag själv har drivit upp från frön köpta på blomsterlandet. Palettbladet växer tillsammans i en kruka utomhus i Örnsköldsvik/Ångermanland, är planterad i juni och har stått tillsammans med tomat, chili och gurkplantor om det skulle kunna ha någon betydelse.

Kommentarer

  • Hej Johanna,
    det var verkligen ett konstigt palettblad, har inte sett det tidigare. Tycker inte att det ser ut att vara en blomma utan det är någon mutation som påverkat bladtillväxten.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent