Ovanligt träd?

Hej, kan ni säga vad detta trädet heter? Det växer på Händelö gård utanför Norrköping. Norrköpings kommunekolog kunde inte säga vad det var för träd. Bifogar bilder på blad och en bild på trädet lite från avstånd.

Tomas Svedman

Kommentarer

  • Hej Tomas,
    Det ser ut att vara en flikbladig sort av bok, dvs. en flikbok. Det finns flera sådana sorter, men förmodligen är det Fagus sylvatica 'Asplenifolia' (ibland stavat som 'Aspleniifolia') eftersom den förutom de flikiga bladen även har enstaka lineära blad.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent