Ovanligt barrträd?

Hej, på Sundsby Säteri i Tjörns kommun finns många olika barr- och lövträd. Där finns en ovanlig (tror jag) typ av barrträd som vid första anblicken ser ut som en gran men har en stam som mer liknar ett lövträds. Barren växer platt i par, glesare än på gran och är blankare. De är också lite bredare samt luktar väldigt starkt av citrus om man gnider dem mellan fingrarna.
Vad heter detta barrträd?
Jag bifogar två bilder.
Mvh
Bo H

Kommentarer

  • Hej Bo!

    Det ser ut att vara en silvergran (Abies alba), en art som är ursprunglig i centrala och södra Europa. Silvergranen har länge varit ett ganska vanligt planterat parkträd i Sverige och den sprider sig lätt här så den är inte så ovanlig.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent