Ovanlig vitsippa

Kommentarer

  • Hej Soli!
    Det här är ett fenomen som kallas fyllodi. Det innebär att blomdelar omvandlats till blad. I fallet med vitsippan som du har hittat så har det utvecklats gröna blad istället för pistiller. Fyllodi kan bero på flera saker, bl.a. sjukdom, mutation eller miljöfaktorer som t.ex. torka.

    I handeln finns det ett antal namnsorter av "fyllodiska" sippor, t.ex. vitsippan 'Green Fingers'.

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent