Ostronört

Jag har drivit upp två plantor ostronört från frö i kruka med vanlig såjord och sedan omplanterat i planteringsjord. De frodas och mår bra. Smakade på ett blad nu, och visst smakar de hav, men ingen sälta finns. Kan det bero på att de är odlade i kruka? Och så undrar jag om ostronört är en växt som tål att vattnas med saltvatten?
Hälsningar Sara

Kommentarer

  • Hej!
    Här i botaniska trädgården har vi aldrig vattnat ostronört med saltvatten, men med tanke på hur den växer i naturen (på klapperstensfält nära havet) så tolererar den en hel del salt. Men den kräver alltså inte saltvatten för att kunna odlas.

    Hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent