Örnbräken

Under de senaste 10 åren har örnbräken tagit över stora områden i de småländska skogarna (Gislaveds kommun).Jag har funderat över vad det beror på. Ökat kvävenedfall?Försurning?

Kommentarer

  • Hej Per Uno,
    ber om ursäkt för sent svar.
    Det har ha flera orsaker. Det bästa är att kontakta din kommunekolog eller länsstyrelse då vi inte ha så stor inblick i vilka förändraringar som skett i området som kan förklara skiftningarna i vegetationsbilden.

    Vänligen,

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej!
    Det vore intressant att ta del av vilka orsaker Du tänker på i Din kommentar.Finns det några undersökningar att ta del av?
    Mvh
    PU Hagström
  • Hej!
    Intressant vore att del av befintliga synpunkter i frågan.
    Mvh
    PU Hagström
  • Hej,
    örnbräken är vanligt förekommande i hela landet utom allra högst upp i norr, den är frostkänslig (med ett varmare klimat kommer den sannolikt att ha en större utbredning). Generellt kring örnbräken är att den trivs bäst i halvöppna lägen på sand och moränjord som är torra till något fuktiga, den gillar väldränerad jord. Den sprider sig via sitt rhizom och är sällan sporspridd i Sverige (på brandpåverkad mark har fertila örnbräken påträffats även i Sverige). Örnbräken gynnas exempelvis av hyggen, att hagmarker slutar att bli nedtrampade och att ängsmarker slutar hävdas och står sig sen väl i konkurrens med andra växter.

    Den anses som en av de mest framgångsrika ormbunksväxterna då den finns över nästan hela jordklotet (förutom längst i norr och söder) och rhizomen är fenomenala på att stå emot prövningar så som lågt pH och brand, på brandpåverkad mark sprider den sig dessutom med sporer. Däremot växer den inte lika bra i kyla och högt pH. Ofta är det flera faktorer som samverkar och gynnar spridningen av örnbräken.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent