Ormbunkarna på toaletten

Hejsan. Jag vill göra ett grönt tak och vill inte lägga sedum. Då såg jag att ni hade ormbunkar på toaletten inne i trädgården. Hur är det gjort? Vilket tätskikt, vilken typ av jord och vilka plantor passar bäst? Och framförallt hur tjockt behöver hela kalaset vara för att ormbunkarna ska trivas?

Kommentarer

  • Hej!
    Taket med ormbunkar är en specialanpassad variant av vegetationsföretaget VegTechs taklösning för byggnader med platt eller svagt lutande tak. Själva konstruktionen är uppbyggd ovanpå ett råspontat tak som skyddats med tjärpapp underst. Ovanpå det ligger en helt tät Platonmatta för att skapa en
    luftspalt. Ovanpå det en tät duk (Rotskydd 80). Därefter dränerande lager (ND 220). Ovanpå det ett vattenhållande lager (Grodan). Därefter ligger
    bjälklagsjord, i detta fall 120 mm jord som Vegtech har blandat med bl a fin pimpsten i. Botaniska har tillsatt mulm för att gynna ormbunkarna. Hela
    konstruktionen bygger ca 170-220 mm och väger runt 180-225 kg per kvadratmeter beroende på vatteninnehållet. Den vattenhållande förmågan
    kan uppgå till 100 l per kvadratmeter. Som kantsarger använder vi ekplank då det håller bäst. Här är det viktigt att lägga en tät duk på plankornas insida för att skydda dem så mycket som möjligt.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare