Om en drygt femtio år gammal oxelhäck

Vår häck växer på mager jord i södra skärgården och börjar se trött ut. Den är 180 cm hög och har under senare år fått färre och färre blad. De växer enbart i överdelen av träden. Nu i sommar upptäckte vi längsgående sprickor i barken på flera av träden.
Detta känns alarmerande. Något behöver göras.
Beskärning och i så fall hur långt ner måste detta ske?
Näringstillförsel och ny jord, vad ska man välja och när på året är det bäst att det sker?

Bästa hälsning och tacksam för svar.

Kommentarer

  • Hej
    Oxel är en väldigt ljuskrävande art och att den endast har blad i toppen av växten indikerar på att den inte får tillräckligt med solljus för att ha bladmassa ända ner till marken. Sprickorna på barken är jag mer osäker kring och har inget bra svar utifrån bilderna jag sett. Mitt tips är att även konsultera Riksförbundet Svensk Trädgård som är duktiga på sjukdomar - http://www.tradgard.org/kunskap/radgivning.html
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent