Ollonborrelarver i gräsmattan?

Hej,
Jag har larver i gräsmattan som äter upp gräsrötterna. Jag har rullat upp ca. 10 - 15 kvm. av gräsmattan och hittat ljusa larver med brunt huvud, troligtvis ollonborrelarver. Jag vill få bort larverna innan de äter upp hela min gräsmatta och jag behöver också så nytt gräs på förstörda delar. Hur ska jag hantera detta? Jag behöver råd och tips.
Mvh Eivor

Kommentarer

  • Hej!
    Gräsmattan tycks ha drabbats av pingborreangrepp, som är mycket vanligt. Förebyggande metoder är att vattna och gödsla rikligt så att gräsmattan hålls i god växt och står emot angrepp.
    Det finns biologisk och miljövänlig bekämpning mot dessa larver i form av nematoder - mikroskopiska små maskar, som vattnas ut och vars bakterier infekterar och förökar sig inne i pingborrelarverna. Augusti är en bra månad för denna bekämpning, då larverna är unga. Medlet vattnas ut kvällstid när det är marktemperatur mellan +13-25 grader. På hösten när det blir kallare kryper larverna längre ner i marken.

    Kratta ut ett tunt lager kompostjord eller dylikt på det döda partiet. Så i med snabbetablerad sort av gräsfrö, sk reparationsgräs, och håll sådden fuktig.

    Lycka till! /Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Jag rensade ut i mina 3 pallkragar I går och I en av dom fann jag ca 15 tjocka vita larver med brunt huvud. Tror det är ollonborren? Hur blir jag av med dessa? Ska jag ta upp all jord och lägga ett markduk som underlag och byta jorden? Jag kan juh inte plantera något där om jag har såna? Alexi
  • Hej!
    På din beskrivning låter det som att det är larver från guldbaggar, kanske gräsgrön guldbagge, som är vanligt förekommande. Den gör inte någon skada alls utan är en nyttig nedbrytare av multnande växtmaterial. Du kan låta dom vara kvar eller flytta över larverna till komposthögen eller någon rabatt om du inte vill gräva just där dom är. Guldbaggens larver förväxlas ibland med pingborrens eller trädgårdsborrens larver men de är egentligen lätta att skilja åt eftersom guldbaggelarver är större och fetare.
    Lycka till med odlingen!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Mats Berg
  • Hej!
    Ollonborrar brukar vara mer brunröda men kanske fotot är lite missvisande?
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Är det istället kastanjeborre?
    Skiljer sig det beträffande bästa bekämpning tex med nematoder?

    Mats Berg
  • Hej!
    Kastanjeborrar och ollonborrar bekämpas på samma sätt.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare