Olika blad/trädsorter på samma kvist?

På en utflykt med förskolan hittade vi en kvist med olika löv på, alltså från två olika träd (ek och sälg vad vi tror) kan det bli så här? Kan de ympa på sig själva? Blandas som frö, eller är det en ”missbildning?
M.v.h. Maria Packendorff
Noblaskolan Nya Hovås förskola
Avd. Ugglan.

Maria Packendorff

Kommentarer

  • Även om det är svårt att avgöra säkert från bilden, skulle jag gissa på att ett sjukdomsangrepp i knoppstadiet har gjort att bladen ett något/några av skotten på din ek-kvist blivit något missbildade. Det kan röra sig om en mikrosvamp eller möjligen bladlöss. Lite typiskt när det varit en blöt sommar.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent