Ökenväxt

Hej!
I en gammal byrå från min farmor hittade jag denna ”ökenväxt”. Enligt min far så skickade hon efter växten på 1940-talet. Växten placerades i vatten och blommade. Sedan kunde den glömmas bort och väckas upp igen. Nu har vi väckt upp den efter 70 år och den har öppnat upp sig. Intressant tycker jag! Kan någon hjälpa mig med namn på denna spännande växt?Tack på förhand!
Mvh Ingrid Turesson, Vessigebro

Skickat från min iPhone

Avsnitt för bifogade filer

Kommentarer

  • Hej,

    Tror att det är en Rose of Jericho
    https://www.yourvismawebsite.com/tropiska-rum-genevad-zoologiska/shop/product/rose-of-jericho?tm=

    Våra botanister kan kanske lägga till mer fakta men de har lite mycket att göra just nu så det kan ta en stund
  • Tack för svaret!
  • Hej Ingrid!
    Vilket roligt fynd i din farmors byrå!
    Det stämmer bra att det är en av de växter som ibland kallas "Rose of Jericho". Det vetenskapliga namnet på denna är Selaginella lepidophylla. I naturen växer den framförallt i Chihuahuaöknen i Mexiko/södra USA. Släktet Selaginella kallas mosslumrar på svenska och just Selaginella lepidophylla kallas oftast för falsk jerikoros.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent