Okänt träd

Hej.
Jag tog med frö från Portugal från ett träd. Fröet satte jag och det har vuxet en halvmeter. Men vad är det för träd? Jag var satt en fröskida högst upp. Den är cirka 4cm.
Mvh
Jan

Kommentarer

  • Hej, det är lite svårt att vara säker på vilken art det är från ett foto på en så pass ung planta. Har du möjligtvis fotat moderträdet eller fröskidan?

    Mvh,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Jag inget foto på moderträdet, men det var stort och påminde lite om bok. Här är ett foto på fröskidan.
    Jan.
  • Hej igen,

    Det är en Brachychiton, ett australiensiskt släkte, men för att avgöra arten bör man ha blommor eller se hela trädet. Troligen B. acerifolius, flamträd, eller B. populneus, kurrajongträd. Båda fungerar som rumsväxter.

    Mvh,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent