Okänd/känd blomma?

Jag bor nära en tomt, som i flera generationer varit trädgårdsmästeri.Senaste ägaren (gick bort 2017 78 år) hade denna blomma i trädgården. Kallade den för ”guldgrävarlilja” det latinska namnet hade han glömt. En planta finns nu i min trädgård. Har letat efter kunskap kring blomman men inget funnit. Vad heter blomman?
Mvh Ingrid Gunnarsson

Kommentarer

  • Det ser ut som grönlilja, Anticlea elegans (syn. Zigadenus elegans). Mycket giftig nordamerikansk art i familjen Melanthiaceae.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent