Okänd vintergrön buske

Hej. Kan någon hjälpa mig att identifiera en buske med vintergröna blad, som jag har upptäckt i min trädgård. Den är ganska oansenlig, ca 50-70 cm hög med spensliga grenar och ganska små blad. Den har nog funnits några år. Den står under en stor lärk där fåglarna brukar sitta och skala sina frön, och strax intill har det också kommit upp två små benvedsbuskar. Redan i somras såg jag att bladen på den här busken inte var riktigt lika benvedsbuskarna. Nu har det varit sträng vinterkyla, ner till minus 18 grader, benvedsbuskarna är kala, men den här har alla blad kvar, även om de ser litet slokiga ut. Jag tog in ett par kvistar och satte i vatten, och efter en vecka var det rötter. Nu har jag planterat dem i krukor, och tänkte plantera ut dem till sommaren. Men tänk om det är något invasivt! Den verkar ju rätt livskraftig, nedliggande grenar har slagit rot. Växtplatsen är en sandig backe i söderläge, ca 3 mil norr om Örebro. Jag förstår att det inte är lätt att artbestämma en buske utan blommor, men fotona kanske kan ge litet vägledning. Hälsningar,

Kommentarer

  • Hej
    Det ser ut som vintergrön liguster - Ligustrum vulgare 'Atrovirens'
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent